Hiba
  • XML Parsing Error at 1:926. Error 9: Invalid character

Van, aki gy?z, de mindenki nyer

Ahogy a gyerekek újra iskolapadba ülnek, megn? az igényük és szükségük, hogy levezessék az egész nap felgyülemlett energiát. Az iskolák, egyesületek kínálata végtelen, de nehéz eldönteni, hogy melyik életkorban milyen edzés a leginkább ideális a gyermekünknek.

Nem mindegy, hogy mikor.

Azok a képességek – például izomer?, gyorsaság, hajlékonyság, koordináció –, amelyeket a sportolás során használunk, a gyermekkor egyes szakaszaiban eltér? mértékben fejleszthet?k.

Kisgyermekkorban – az óvodáskor végéig – az agy még csak tanulja a mozgások helyes kivitelezését. Jól látszik, hogy milyen min?ségi különbség van egy bölcs?dés, egy kisóvodás és egy els?s között a futó vagy dobó mozgásban. Ilyenkor a legfontosabb, hogy a kicsik az alapvet? mozgásformákkal minél jobban megismerkedjenek, erre tökéletesen alkalmasak a különböz? játékok.

Kisiskolás korban, a pubertás kezdetéig jól fejleszthet? a mozgáskoordináció, a hajlékonyság és az állóképesség. Ilyenkor van jó lehet?ség a sportmozgások megismerésére, az egyes mozdulatok finomítására, de ilyenkor alapozzuk meg a keringési rendszer terhelhet?ségét is.

A serdülés alatt változik a helyzet: a testméretek ugrásszer? változása miatt a mozgáskoordinációt újra kell tanulni. Ekkortól fejl?dik dinamikusan az izomzat, látványosan növekszik az er? és a gyorsaság. A szív oxigénellátása ebben a korban fejleszthet? a legjobban.

A serdülés lezajlása után továbbfejleszthet? az állóképesség, az er? és a gyorsaság is. Ekkor van a legjobb esély a sportteljesítményben elérni a maximumot. Körülbelül 25-30 éves kor után a fejl?d?képesség fokozatosan csökkenni kezd, de egészen életünk végéig megmarad.

 

A “ló túloldala”

Fontos hangsúlyozni, hogy a sportolás egészségvéd? hatása egyértelm?en felülmúlja az összes kockázatot. A legfontosabb, hogy olyan sportot válasszunk, amelyet gyermekünk is szeret, és érettségének, fizikumának is megfelel?. Az úszás, a futás (atlétika), az esztétikai sportok már az óvodáskorban elkezdhet?k. Az ügyességi, technikai elemeket tartalmazó sportok 8-9 éves kortól ajánlottak. Az er? és az izomzat célzott fejlesztését igényl? sportágakkal pedig érdemes a serdülés végéig várni, a korábban végzett er?edzés akár egészségkárosító is lehet.

Minden sportban fokozott sérülésveszéllyel kell számolni, de ez egyes esetekben különösen igaz: azok a sportok, amelyeknél a balesetveszély nagy (autó-motor, lovaglás, hegymászás), csak kell? szellemi érettség esetén és csak felügyelet mellett végezhet?k.

Az er?fejleszt? sportoknál egyre több különböz? – egyébként doppingszernek min?sül? – készítményt fogyasztanak a fiatalok, a gyorsabb siker érdekében. Ezek a termékek az internetr?l is könnyen beszerezhet?k, de jó esély van arra, hogy akár az öltöz?ben találkozzanak velük a már önállóan edz? sportolók.

Minden korban figyelni kell arra, hogy az edz?i motiváció, a gy?zelem utáni vágy, a látványos fejl?dés és a csapatszellem ne sodorja magával a sportolót a túledzés, a túlterhelés irányába, mert ez már egyértelm?en káros az egészségre. A krónikus izom- és ízületi fájdalmak, az alvászavarok, a fogyás, az ingerlékenység, a menstruációs zavarok olyan jelek, amelyek a túlterhelt szervezet vészreakciójára utalnak.

 

Hosszú távú befektetés

A sportolásnak számos-számtalan el?nyét ismerjük, és ezek egy része gyermekkorban fokozottan érvényesül. Ekkor halmozzuk föl azokat a tartalékokat, amelyek életünk kés?bbi szakaszaiban meghatározzák életmin?ségünket.

Körülbelül a pubertáskortól a fiatal feln?ttkorig fejleszthet? a szív hajszálérhálózata sportolással. Kés?bb is nagyon el?nyös a sport a szív szempontjából, de pontosan ez az id?szak az, amikor befolyásolni tudjuk, hogy egy infarktus mikor következik be, és mekkora területet érint. Ez pedig a szívroham túlélését és az utána következ? élet jobb min?ségét jelentheti.

A jó állóképesség?, rugalmas izomzat kifejlesztése és fenntartása a középkorúaknál már egyre gyakrabban jelentkez?, az id?seknél pedig széles körben elterjedt mozgásszervi panaszokat küszöbölheti ki.

A közösséghez tartozás, a szervezett és rendszeres edzés, a hosszú távú célok kit?zése és megvalósítása számos olyan képességet tanít, amelyet az élet minden területén hasznosíthatunk: a dolgozni, az együttm?ködni, a segíteni, az engedelmeskedni, a gy?zni, a veszteni és az újrakezdeni tudás – mindez az iskolában, a munkahelyen és az emberi kapcsolatokban is jó befektetés.

 

dr. Sepr?di Bence, sportorvos, Bethesda Gyermekkórház

 

K-1 hírcsatorna

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Partnereink

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ajánló

Bejelentkezés / Regisztráció