Hiba
  • XML Parsing Error at 1:926. Error 9: Invalid character

Edz?ként dolgozva igen gyakran találkozom olyan tanulókkal, akiket az els? konzultáció alkalmával váratlanul ér ez a kérdés. Akiket mégsem, ?k határozottan jelentik ki, hogy jól akarnak kinézni, izomtömeget szeretnének növelni vagy épp fogyni szeretnének.

Valóban csak ennyi lenne az edzések célja? Pusztán csak a küls?ségek motiválnak minket?

És hol marad az egészség, a mozgásmin?ség javítása vagy a teljesítmény növelése?

Azért, mert valaki halálra edzi magát, tökéletes az alakja, a testzsír százaléka kevesebb, mint 7%, még nem biztos, hogy egészséges és nem biztos, hogy fél év múlva nem lesz gerincsérve. 

Egészség: nagyon fontos, hogy mindenkinek az egyéni sajátosságai figyelembe vételével, preventív szemléletben történjen az edzéstervezés, mert a legfontosabb, hogy ne ártsunk.

 

Egy ül? életmódot folytató, er?sen elhízott tanulót nem fogom a szobakerékpárra ültetni, mondván, hogy attól majd beindul a zsírégetés. Mint mondtam, a legfontosabb, hogy ne ártsunk, tehát, ha figyelembe vesszük, hogy a kliensünk irodai munkát végez, napi 8-10 órát ül, az azt jelenti, hogy az ülésben nagyon jó, de mit jelent ez nekünk, edz?knek? A központi idegrendszer mindig túlélésre törekszik, vagyis mindent megtesz annak érdekében, hogy azokat a készségeket er?sítse, amik a mindennapjaink során elengedhetetlenek számunkra. Akkor most ott tartunk, hogy az üléshez adaptálódott a szervezetünk, tehát az egyenes testtartásért felel?s izmok vélhet?en gyengék. Úgy gondolom, hogy az edzés egyik f? célja kell legyen a mindennapok negatív hatásainak kiküszöbölése, illetve az asszimetriák minimalizálása (gondolok itt az agonista-antagonista egyensúlyra).

Könnyen belátható, hogy szem el?tt kell tartanunk az egyensúlyra való törekvést, ha szeretnénk hosszú távon sérülés- és fájdalommentesen sportolni, ugyanis az egyensúlytalanság el?bb-utóbb sérüléshez vezet.

 Mozgásmin?ség: tegyük fel, hogy van egy autód, ami nagyon fontos számodra. Mondjuk, hogy anyagilag megengedheted magadnak, hogy vadonatúj, gyári fékpofákat szereltess be. Ebben az esetben felmerülne benned, hogy olcsó, utángyártott fékpofákkal kísérletezz? Majd hülye lennél, nem igaz?! Kérdem én, akkor a szervezeteddel miért teszel kivételt? Egyrészt veszed a fáradtságot, hogy lemenj az edz?terembe, id?t szánsz az edzésre, ráadásul nem kevés pénzt hagysz ott a személyi edzésért, nem is beszélve a havi bérleted áráról. Mindezek után valóban csak annyi a célod, hogy jól nézz ki? Ha igen, nem túl nagyok az elvárásaid, esetleg nem tudsz mit kezdeni a szabadid?ddel vagy a pénzeddel. Mindenesetre érdemes szem el?tt tartani a mozgásmin?séget, legalább abban az 1-1,5 órában, amit a teremben eltöltesz. Ugyan ez sem korrigálja a napi 8-10 óra ülést, de egy lépéssel közelebb jutottál a min?ségibb élethez.

 

Tudom jól, hogy mindenki jobban akar kinézni és ez teljesen rendben van, nekem sem az lebeg a szemem el?tt minden edzésem alkalmával, hogy vajon a gyakorlat, amit most csinálok el?segíti e, hogy 65 éves koromban is aktív, fájdalommentes életet tudjak élni.

Célom mindössze annyi volt, hogy elkezdjünk kicsit gondolkodni az edzésmunkánkkal kapcsolatban, mert ez jóval összetettebb dolog, mint azt sokan gondolják. Súlyokat emelgetni mindenki tud, persze. Elszámolni 10-ig sem hiszem, hogy bárkinek is problémát okozna, ehhez nem kell feltétlen személyi edz? segítségét kérni. Különben is, aki ott ül a tanítványa mellett és számolja az ismétléseket, ?ket egyszer?en ismétlésszámlálónak hívjuk, nem személyi edz?nek. A személyi edz? abban az 1-1,5 órában csakis Veled foglalkozik, face to face, segít megfogalmazni a rövid és hosszú távú céljaidat, beavat a részletekbe, ha alulmotivált vagy, lelkesít, bíztat, de mindennél fontosabb, hogy az edzéseket tudatosan, preventív szemléletben tervezi meg és vezeti, figyelembe véve az egyéni sajátosságaidat, egyéni limitációkat és mindig a mozgásmin?ségre törekszik, ?t hívjuk szakembernek!

Ha felkerestél egy szakembert, jó úton jársz, biztos vagyok benne, hogy motivációból sincs hiány, a kérdés csak az, hogy a motivációs bázisodat teljes egészében a küls?ségek képviselik, vagy van esetleg más célod is az edzéssel. Nem lesz mindig lineáris a fejl?désed, lesznek bizony hullámvölgyek is, erre nem árt felkészülnöd és éppen ezért nem probléma, ha más céljaid is vannak, ahogyan érdemes ezeket kimondanod és ha bármilyen kérdés megfogalmazódik benned, azt tedd fel az edz?dnek. Ha valóban jó szakember, úgyis be fog avatni a részletekbe és elmondja, hogy mit miért csináltok és máris nem fogod annyira kellemetlenül érezni magad, ha épp négykézláb kell mászkálnod a teremben, mert megérted, hogy ez a gyakorlat er?síti a jobb és bal agyfélteke közötti kapcsolatot és olajozottabb lesz t?le a mozgásod, más pozitív hatásokról, mint például a törzs stabilizáció, nem is beszélve.

A lényeg, hogy merj gondolkodni, hiszen ez a Te edzésed, a Te életed és a Te céljaid!

Fontos, hogy legyen melletted egy jó szakember, aki irányítja az edzésfolyamatot, de vannak bizonyos dolgok, amikben nem dönthet helyetted, a célokat Neked kell megfogalmaznod, nem az edz?dnek, mert azok az ? céljai lesznek.

 

Ha még mindig olvasod a cikkem, úgy remélem, hogy sikerült elindítanom egy gondolatmenetet az edzéseddel kapcsolatban, és ha így van, én már elértem egy rövid távú célomat és nem volt hiábavaló az az id?, amit a gép el?tt töltöttem J

Ha még mindig úgy gondolod, hogy Te csak nagyobb mellizmokat szeretnél, semmi gond, ne feledd, hétf?n, szerdán mellnap, szóval irány fekvenyomni! ;)

K-1 hírcsatorna

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Partnereink

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ajánló

Bejelentkezés / Regisztráció